Rita Fitnesz Receptjei

Diétás recepteket készítek cukor és fehér liszt nélkül fogyáshoz, egészséges táplálkozáshoz.

Receptkereső

Keresett kifejezés:
Árszint:
Fő kategória:














Konyha:


Étkezés:




Szezon:




Alkalom:










Elkészítési nehézség:


Elkészítési idő:





Speciális összetevő:






Népszerű témák:











Hogyan tudod betartani az újévi fogadalmaidat 2021-ben?

2020.12.17.

Hogyan tudod betartani az újévi fogadalmaidat 2021-ben?

Sikeres lehetsz, ha ezt a trükköt alkalmazod.

Szoktál újévi fogadalmakat tenni? Neked sem megy a betartásuk? Ebből a blogbejegyzésből megtudhatod, hogyan tartsd be az újévi fogadalmaidat.

Miért teszünk újévi fogadalmakat?

Az újévi fogadalom nem más, mint egy ígéret. A szokás Julius Caesar-tól ered, aki a kétarcú római istenség, Janus tiszteletére tett újévkor ígéretet. Janus, a kezdet és a vég ura, egyszerre néz vissza a múltba és tekint előre a jövőbe. Valójában ezt tesszük mi is újévkor, visszatekintünk a múltbeli hibáinkra és ezeket próbáljuk orvosolni egy ígérettel. Úgy tűnhet, hogy ekkor az égiek is velünk vannak, mert a kezdet és a vég összeérése sejtelmes, misztikus párát borít szilveszter éjjelére. Egyszerre tölthet el minket izgalommal és lelkesedéssel a kíváncsiság, hogy mi lesz éjfél után, és a remények, hogy mit hoz az új év. Úgy érezhetjük, hogy hátrahagyhatjuk a múltat és tiszta lappal indulhatunk újra, ahogy éjfélt üt az óra.

Olyan mintha lenne egy stopperóránk, amiről pontban éjfélkor törlődik az addig futott időnk és új számítás kezdődik, amiben új kört futhatunk, annak reményében, hogy a következő kör már jobb lesz.  

Janus napja kezdetben nem január elsején volt. Julius Caesar azonban bevezette a 365 napos naptárt és ettől kezdve január 1-lett Janus napja és egyben az újévi fogadalmak napja is. Ekkor sok római bocsánatot kért az ellenségeitől és ajándékokat is adott. (Janus római istenségről kapta a nevét a január hónapunk is.)

A mai korban az újévi ígéretek is modernizálódtak. Ma már a leggyakoribb fogadalmak az egészséggel, a pénzzel és az élet örömeivel kapcsolatosak.

A leggyakoribb újévi fogadalmak

  1. Lefogyok.

  2. Egészségesebben fogok élni. (Leszokom a dohányzásról, leszokom az alkoholról, eljárok sportolni, stb.)

  3. Élvezni fogom az életet (utazás, boldogság, örömprogramok, több szex, stb.)

  4. Rátalálok a szerelemre.

  5. Spórolok, több pénzt teszek félre.

  6. Többet olvasok.

  7. Több időt töltök a családommal.

  8. Találok egy jobb munkahelyet.

  9. Elkezdek tanulni/ befejezem a tanulmányaimat.

  10. Megtanulok egy új nyelvet.

Vannak, akik a fentiekből többet is megfogadnak, de a Scranton Egyetem 2014-es kutatása szerint 100 emberből csak 8 képes arra, hogy betartsa, amit korábban megfogadott. Ennek tudatában felmerülhet bennünk a kérdés, hogy akkor január 1-nek még sincs mágikus ereje?

Miért nem tudjuk betartani az újévi fogadalmakat?

Pár éve felhagytam az újévi fogadalmakkal és helyettük bevezettem egy másik módszert. Rájöttem, hogy a fogadalom nem ösztönöz eléggé arra, hogy tegyek a megvalósulásért. Milyen egy klasszikus újévi fogadalom? Nézd meg a fentieket!

A legtöbb nem elég konkrét. A konkrét ígéret az lenne, ha például azt mondanád, hogy július 1-ére lefogysz tíz kilót. Ebben van idő és mérhető eredmény is. A ,,több időt fogok…többet teszek ezt és azt” nem konkrét. Ha pedig nincs mérhető eredmény, akkor nem csoda, hogy nem tudod magadat tartani hozzá. A fogadalmadat egyszerűen csak elmondod újévkor magadban (vagy esetleg másoknak is) majd várod, hogy magától megvalósuljon. Talán még az elején teszel is érte, de ahogy telik az idő, elhalkul benned az a hang, ami az újévi fogadalmadra figyelmeztetett és később teljesen el is némul, mert kimarad a rendszeresség, a gyakorlás, a részcélok elérése, a motiváltság és az elismerés, a visszacsatolás. Ezért szerintem nem fogadalmakat kellene tennünk, hanem célokat kellene felállítunk, amelyeket részcélokra osztunk. Erről már írtam itt: » Hogyan érj el többet kevesebb idő alatt?

De a célok felállítása nem is olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik.

Célok

Ha hiszünk abban, hogy január 1-nek van némi mágikus ereje, de  nem gondoljuk át, hogy pontosan mit is szeretnénk az új évben, akkor a mágikus erő mit sem ér. Olyan mintha kezünkben lenne a tökéletes nyílvessző, célzunk is vele, de a céltáblát nem látjuk a távolban, így csak össze-vissza lövöldözünk. Ide kapcsolódik az egyik kedvenc mondásom is: ne attól félj, aki tudja, hogy mit akar, sokkal veszélyesebb az, akinek fogalma sincs.

Az újévi fogadalmak betartásában ott veszünk el a legtöbben, hogy rosszul tűzik ki a célt. Olyan ígéretet teszünk, amelyet valójában nem is tudunk, vagy nem is akarunk teljesíteni.

Milyen a tökéletes célkitűzés, amit el is tudsz érni?

1. Problémára fókuszál

A cél a megoldás a problémára. Ha az a problémád, hogy nem vagy elégedett az alakoddal, akkor a célkitűzésed az lehet, hogy le akarsz adni 10 kilót. Mindig tedd fel magadnak a kérdést a célkitűzéseidnél, hogy milyen problémára ad ez választ? Ha nem tudod megválaszolni, akkor inkább keress másik célkitűzést!

2. Belső motivációd fűződik hozzá

Megette a fene az egészet, ha nem tudod, hogy miért csinálod. De ne csak tudd, hanem érezd is! Ha azért akarsz fogyni, mert a különböző kalkulátorok szerint duci vagy, az nem elég motiváció. Motiváció az például, ha beszólnak, hogy kövér vagy és ettől rosszul érzed magad, vagy ha nem jönnek fel már a nadrágok és csúnyának érzed magad. Ezekhez érzések társulnak. Negatív érzések pozitívvá változtatása maga a motiváció.

De van egy kakukktojás is. Ha valamit azért teszel, mert nagyon szeretsz valakit. Itt is egy érzés motivál, a szeretet. Például a gyereked iránt, édesanyád iránt vagy a párod iránt. Azért teszed, hogy nekik jobb legyen, hogy őket boldoggá tedd.

3. Mérhető

Amit nem tudsz mérni, azon nem tudsz javítani.

Ha nem lenne mérhető, akkor honnan tudnád, hogy elérted? Itt tényleg számokban gondolkodj! Hány kilót akarsz leadni? Pontosan mennyi időt akarsz a családoddal tölteni? Mennyi pénzt akarsz félretenni havonta?

4. Tervezhető

Fontos, hogy tűzz ki céldátumot is a célod mellé. Ha csak azt tűződ ki, hogy valamikor az új évben, akkor kevés esélyed van rá, hogy meg is fogod valósítani. Fontos, hogy reálisan tűzz ki rá időpontot! Gondold át, hogy tényleg meg lehet csinálni annyi idő alatt?

5. Reális

Valóban képes vagy rá? Tedd fel magadnak a kérdést: miért akarod elérni? Ha eléred, mi változik meg? Ha nem találsz ezekre választ, akkor inkább keress másik célkitűzést!

6. Vizualizálható

A célokat nem elég kitűzni, hanem vizualizálni is kell. De nem elég úgy, hogy elképzeled az álomalakodat, látod magad előtt a formás idomokat, érzést is kell hozzá társítani. Képzeld el, hogy mit fogsz érezni, ha eléred azt, amit szeretnél!

7. Stratégia alkotható rá

Amikor kitűztem magam elé azt a célt, hogy lefogyok 10 kilót, szükségem volt egy stratégiára. Pontosan meg kellett terveznem, hogy mikor és mit eszem, a nehéz időkben pedig motivációra volt szükségem. A fogyáshoz nem találtam útmutatót az interneten, ezért könyveket vásároltam és innen-onnan szereztem be a tudást, de a legtöbb dolgot magamon tanultam meg. Később, amikor már sikerült leadnom a 10 kilót, megírtam azt a részletes útmutatót, ami másoknak is segíthet a fogyásban. Ez lett az Enni és Fogyni, amelyet ide kattintva nézhetsz meg.

Ha mindez csak újévi fogadalom lett volna és nem egy stratégiával rendelkező célkitűzés, akkor talán már az első kudarcnál feladom, és nem megyek tovább az úton. De ha ott egy stratégia, akkor az segít, hogy át tudj lendülni a holtpontokon.

A Fitnesz Édességek könyvem kiadását is célul tűztem ki 2020-ban. Személyes projektemként tekintettem rá, amelyet szintén egy stratégiával tudtam megvalósítani. 2020 őszén már a boltokban volt. Erről is írtam egy blogbejegyzést: » Hogyan add ki az első könyvedet úgy, hogy bekerüljön a könyvesboltokba is?

Én így csinálom

A fenti példákat azért írtam le, hogy lásd az újévi fogadalom helyett érdemesebb éves célokban gondolkodni. Én minden évben kitűzök két vagy három célt. Felírom ezeket egy papírra, kitűzöm egy parafatáblára és a táblát elhelyezem a lakás egy olyan részére, ahol a legtöbbet látom. Így mindig szembe jön velem, mindig figyelmeztet arra, hogy mit tűztem ki év elején. A célokat persze le kell bontani feladatokra. Ezt már nem a táblára írom fel, hanem elektronikusan egy word dokumentumban vezetem (de akár füzetben is vezethető). A lényeg, hogy a feladatokhoz határidők vannak rendelve, így valóban olyan, mint egy projekt. Egy személyes projekt. Persze ahogy a projekteknél lenni szokott, előfordul, hogy a határidőkkel megcsúszunk, de a végére akkor is lesz egy sikeres projektünk, egy elért célunk. A 10 kiló leadását úgy terveztem, hogy fél év alatt adom le, de csak a hetedik hónapban ment le a tizedik kiló. A Fitnesz Édességek könyvemet is márciusban szerettem volna kiadni, de a járvány miatt csak szeptember lett belőle. Viszont, ha nem rendelek feladatokat a célokhoz, nem adok hozzá határidőket és nem teszek a megvalósításáért, akkor nem értem volna el ezeket.

Közhely, hogy a sikerért tenni kell, de ha csak az újévi fogadalmak megfogalmazásában vagy jó, akkor itt az idő, hogy most már a nehezebb végét is megfogd! Tenni kell érte, hogy megvalósuljon és lehet, hogy 2021-ben többet kell tenned, mint a járvány előtt. Ha például fogyás a célod, edzőterembe járni, személyi edzővel edzeni nehezebb lesz. Ha a pártalálás a célod, akkor az ismerkedés, a randizás, valószínűleg nehezebb lesz. Ha az a célod, hogy körbeutazd a fél világot, az biztos, hogy most nagyon nehéz lesz. Kreatívnak kell lenni és alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez! A céljaid elérésében nem gátolhat meg a vírus, minden csak hozzáállás kérdése. Nem az számít, hogy január elsején vagy esetleg év közben tűzöd ki a célt, a lényeg a hozzáállásod. Ez a mágikus erő.

Néhány könyvet összegyűjtöttem, ami segíthet:

Pozitív gondolkodás

Határtalan gondolatok határidőnapló – 2021 » Tovább a Libri oldalára

Tervezés

Önfejlesztő határidőnapló női – 2021 » Tovább a Libri oldalára

Önfejlesztés

Louise L. Hay – Éld az életed! » Tovább a Libri oldalára

Fogyás

Enni és Fogyni » Tovább

 

Ez is érdekelhet:  » A leghatékonyabb spórolási tippek

 

Szerző: Földi Rita


Rita Fitnesz Receptjei - Hírlevél

Fitnesz receptek és életmódtippek, hogy ne maradj le semmiről! (Nyugi, nem tömöm tele a postaládádat, havonta maximum 2 hírlevelet küldök.)

Név *:

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

vissza