2019.12.26.

Médiaüzenetek és, ami mögöttük van
A média napról napra ontja ránk az evéssel kapcsolatos üzeneteket a reklámokon keresztül. Az üzenetek viszont egymásnak ellentmondóak. A fogyasztás és az evés népszerűsítése mellett egyszerre támadnak minket azzal az üzenettel is, hogy fogyjunk le és ne együnk olyan sokat. A zűrzavar mellett viszont az elhízottak száma egyre csak növekszik.
„A modern ember egyre inkább a szociális (pl. média-marketing) ingerek hatására eszik, és nem azért mert éhes.” – Állítja Forgács Attila a Médiatünetek és evészavarok című írásában[1], amelyben az élelmiszerekre vonatkozó médiaüzeneteket 5 nagy kategóriába sorolja:
1. Légy sovány!
A média azt üzeni, hogy a soványság sikerrel, míg a kövérség csúnyasággal és depresszióval jár. A cél nem az egészség megőrzése, hanem a szépség elérése.
2. Egyél, fogyassz!
A fogyasztói társadalom lényege a fogyasztás, leggyakoribb jelmondata: „Vegyed, fogyaszd, egyed!”. Addig marad fenn, amíg a fogyasztás vágya fenntartható. A médiaüzenetek állandó elégedetlenségi állapotot gerjesztenek. Mindig van egy újabb és jobb termék, amivel még nem rendelkezik a fogyasztó.
3. Félj az ételektől!
A 90-es évektől megjelentek az ételfóbiák. Minden évnek megvolt a kitüntetett (zsír-, cukor-, só-, koleszterin stb.) fóbiája.
4. Az étel el fog fogyni!
A sanyarú évmilliós tapasztalat azt sugallja, mindent meg kell enni, akkor és addig, amíg van.
5. Nem vagy elég nőies / férfias!
Az ideálokat a média közvetíti. A nők 98%-a nem tartja magát elég szépnek. A férfi ideálkép is rengeteget változott az évek alatt. A hatalmas izomzattal rendelkező férfi lett a média új ideálja.
Több reklám, több kiló
A fenti öt médiaüzenet hatása alatt nem csoda, ha tanácstalanul állunk a hűtő előtt. Egyek? Ne egyek? Éljek a mának, mert talán holnap már nem lesz mit enni? Gondoljak az alakomra és egyek úgy, hogy elég nőies/ férfias legyek? Egyek zsírosat, vagy ne egyek? Hogyan táplálkozzak egészségesen?
A kérdések pedig csak még több zűrzavart keltenek bennünk, amitől még inkább frusztráltabbak leszünk, viszont ennünk muszáj.
Az információk között eligazodni lehetetlen, az ingerek pedig csak jönnek és jönnek a közösségi oldalakról, a hirdetésekből. Ahogy böngészed a hírfolyamodat felbukkan egy étvágygerjesztő desszert: olvadó csoki, csábító ízek, ami azt üzeni, hogy most azonnal elégítsd ki a vágyad és fogyassz! Majd ahogy tovább tekered a hírfolyamodat, jön egy vékony, kockás hasú női modell alkat, nagy mellekkel, ami azt üzenni, hogy neked is így kell kinézned, ha nő vagy. Te pedig ott állsz/ülsz a képernyő előtt, kezedben az olvadó csokiddal és nem tudod eldönteni, hogy melyik sugallatra hallgass.
Szerintem ne a reklámokra. Szerintem ne másokra. Hanem magadra, a bensődre. A te életed, nem azé, akit a hírfolyamban látsz. Ne hagyd magad befolyásolni!
Úgy hiszem, hogy ezeknek a zűrzavart keltő médiaüzeneteknek pontosan az lehet a célja, hogy összezavarjon minket. Hogy döntésképtelenek legyünk. Hogy ne bízzunk a saját megérzéseinkben, a saját ízlésünkben, a saját tapasztalatinkban és a testünk jelzéseiben.
Az ellentmondó üzenetekből muszáj választanunk és az elhízási statisztikákat tekintve úgy tűnik, hogy inkább a fogyasztást és az egészségtelen ételeket választjuk.
De ki is mondja meg, hogy mi az egészségtelen?
Ki is mondja meg, hogy túlsúlyos vagy-e?
Ki is mondja meg, hogy elég nőies/férfias vagy-e?
A média. A média mondja meg, miközben zavart és kételyeket gerjeszt.
Szerintem azt edd, amitől jól érzed magad. A testedet pedig formázd olyanra, amilyet Te szeretnél, és ne hagyd, hogy befolyásoljanak a reklámok. Egy reklám mindig rád akar beszélni valamit. Valami olyat, amihez vásárolnod kell. Ezért azt az érzést kelti benned, hogy nincs valamid, nem vagy valamilyen, de ha megveszed azt a valamit, amit hirdet, akkor eléred a célodat. Majd utána jön még egy valami, amit hirdethetnek, amit megint meg kell venned, hogy elérd a célodat.
Vajon lesz-e egyszer olyan reklám, ami ezeket üzenni?
Úgy vagy jól, ahogy vagy!
Szép vagy!
Annyira nőies vagy! Annyira férfias vagy!
Szeresd magad!
[1] Médiatünetek és evészavarok. Magyar Tudomány, 11. 2010. 1300-1305.
Szerző: Földi Rita
fotók: Unsplash