Rita Fitnesz Receptjei

diétás receptek fogyni vágyóknak, egészségesen táplálkozóknak

Receptkereső

Keresett kifejezés:
Árszint:
Fő kategória:














Konyha:


Étkezés:




Szezon:




Alkalom:










Elkészítési nehézség:


Elkészítési idő:





Speciális összetevő:






Népszerű témák:











Meglepő kísérletekből kiderült a zsírégetés titka: Fázni kell ahhoz, hogy fogyjál!

2020.11.21.

Meglepő kísérletekből kiderült a zsírégetés titka: Fázni kell ahhoz, hogy fogyjál!

Te kipróbálnád ezt a módszert?

Tudjuk, hogy az ételeknek kalóriaértéke van. Tudjuk, hogy ha több kalóriát adunk a testünknek, mint amennyire alapfeladatai ellátásához szüksége lenne, akkor hízni fogunk, míg ha kevesebbet, akkor fogyunk. Tudjuk, hogy a fogyást úgy is elérhetjük, hogy a többletkalóriákat testmozgással égetjük el, viszont azt eddig nem gondoltuk, hogy a többletkalóriákat fázással is el tudjuk égetni.

Mariëtte Boon és Liesbeth van Rossum Mindent a testzsírokról című könyvében kifejti, hogy testünkben kétféle zsírszövet található, a fehér és a barna. Amit a legtöbben ismernek, vagyis a raktározó zsírszövet, az a fehér zsírszövet. A barna zsírszövet viszont más, kicsit inkább izomszövethez hasonló. Biológusok felfedezték, hogy ez a barna zsírszövet nagy mennyiségben van jelen olyan állatok testében, amelyek hosszú téli álmot alszanak. Ilyenek például a sünök, akik a téli álmuk alatt képesek teljesen felélni a zsírtartalékaikat, de ahhoz hogy sokáig kibírják, minimalizálniuk kell az energiafelhasználásukat. Ehhez pedig a legalacsonyabb szintre csökkentik a testhőmérsékletüket. 

A sünök közel nulla fokra képesek lehűlni a téli álom során.

A téli álomból való felébredéshez viszont gyorsan fel kell melegíteniük a testüket, amelyhez egy bennük lévő „kályhát” használnak. Ez a ,,kályha” villámgyorsan képes hővé alakítani a cukrokat és a zsírsavakat, ezáltal a sünök teste újra felmelegszik. Ez a kályha a barna zsírszövet, ami az emberekben is megvan.

Az újszülöttek testében ez a barna zsírszövet nagy mennyiségben található meg a lapockák közötti területen. Ez nagyon fontos számukra, mivel a csecsemők sok hőt veszítenek a testükhöz képest aránylag nagy fejükön keresztül, és az izmuk pedig túl kevés ahhoz, hogy reszketéssel hőt termeljenek (a reszketés által felmelegítjük az izmainkat). Tehát a kisbabák a barna zsírszöveti kályháknak köszönhetően maradnak melegek.

Mi a helyzet velünk, felnőttekkel? Mi hogyan tudjuk használni ezt a zsírszövetet?

Mivel a pubertás során megnövekedett izomtömegünkkel már hatékonyan tudunk reszketni, a gyermekkort követően a barna zsírszövet nagy része eltűnik. Korábban úgy gondolták, hogy felnőttként teljesen elveszítjük ezt a zsírszövetet, azonban egy kutatás bizonyította, hogy ez nem így van.

A daganatos betegségek vizsgálata során felfigyeltek arra, hogy több, télen vizsgált betegben olyan váratlan helyeken észleltek cukorfelvételt, min a nyak és a főverőér (aorta) környezete. Ezeken a helyeken kis valószínűséggel alakulnak ki daganatok így tovább vizsgálódtak, hogy mi lehet a cukorfelvétel oka. Mintát vettek ezekből és kiderült, hogy tele vannak zsírcseppekkel. A kutatás során kiderült, hogy ha egy felnőtt ember melegnek van kitéve, a barna zsírszövete nem veszi fel a cukrokat, a szövetnek nem kell aktívnak lennie, ha meleg van. De ha két órán át ugyanazokat az embereket hidegnek tesszük ki (15-17 Celsius-fok már elég hozzá) a barna zsírszövet már aktivizálódik és a zsírokat hővé alakítja, hogy felmelegítse a testet.

A testünk olyan, mintha lenne benne egy termosztát, ami érzékeli, hogy mikor kell bekapcsolni a barna zsírsejteket, annak megfelelőn, hogy éppen melegnek vagy hidegnek vagyunk kitéve. A bennünk működő kályha szépen elégeti a kis zsírcseppeket, amiből a test számára hő keletkezik. A kérdés csupán az, hogy mennyi zsírcseppet tud a fázás során elégetni? Vajon elegendő-e ez a mennyiség, hogy komolyabb fogyást érjünk el?

A válasz sajnos az, hogy alapjáraton nem, mivel a barna zsírszöveteink száma viszonylag kevés. Volt olyan eset, hogy egy 61 éves nőnek valamiért extra nagy adag barna zsírszövete képződött és akármennyit is evett mégis fogyott. Azonban ez nem egészséges. A nő folyamatosan éhes volt.

A barna zsírszöveteink növelésével egészséges módon nem érhetnék el fogyást. Viszont azt megtehetjük, hogy keményebben megdolgoztatjuk őket.

Végeztek egy olyan kísérletet, amelyben fiatal férfiakat fektettek olyan szőnyegre, amelyen hideg vizet áramoltattak. A kísérleti alanyok anyagcseréjét a vizsgálat előtt és után is megmérték. Mindössze két óra vacogás után az anyagcseréjük átlagosan 200 kalóriával nőtt naponta.

Egy másik kísérletben egy csoport férfi hat héten át, napi két órát töltött 17 Celsius-fok hőmérsékleten (tehát épp a normál szobahőmérséklet alatt), míg egy másik csoport férfi egy percet sem töltött hidegben. A kutatás eredményeként megállapították, hogy a hidegnek kitett csoport közel egy kiló testzsírt vesztett a hat hét alatt.

Hidegkezelés? 

Egy maastrichti kutatócsoport tanulmánya kimutatta, hogy az elhízott férfiakban a barna zsír mennyisége nő, ha tíz napig ,,hidegkezelés”-ben részesülnek (ha naponta 6 órát töltenek rövidnadrágban és pólóban egy 14-15 Celsius-fokos szobában. Sajnos azt nem vizsgálták, hogy mennyi ideig maradt fent ez a pozitív hatás.

Ezek a kísérletek igazolják, hogy a barna zsírszövet lehetőséget teremt az anyagcserénk felgyorsítására és a fehér zsírtömeg csökkentésére, mivel a kalóriát hővé alakítja és így hozzájárul a súlyvesztéshez. Az alábbi néhány tippel te is könnyedén edzésben tarthatod a barna zsírszövetedet.

Tippek zsírégetéshez

  • Vegyél naponta néhány perces hidegzuhanyt!

  • Néha vegyél hideg fürdőt.

  • Állítsd a fűtést naponta néhány óráig pár fokkal alacsonyabbra és ne vegyél fel pulóvert! (Ne félj a megfázástól, mert nem a hidegtől leszel náthás, azt vírusfertőzés okozza.)

  • Eddzél friss levegőn, vagy legalább tegyél hosszú sétákat a hűvös levegőn!

  • Egyél piros paprikát és igyál zöld teát vagy kávét (a csípős paprikában kapszaicin, a zöld teában katechin, a kávéban pedig a koffein segít aktiválni a barna zsírsejteket)!

A könyvet olvasva számomra kiderült, hogy hasznos néha fázni. Ehhez képest mit csinálunk, amikor bejönnek a mínuszok? Melegítő, nehezebb ételeket eszünk. Nem csak a forró levesek kerülnek ilyenkor az asztalunkra, hanem a zsírosabb fogások is, úgy mint a töltött káposzta, a kenyérlángos és a pörkölt félék, így nem csoda ha télen inkább hízásnak indulunk, pedig a fentiek alapján minden esélyünk meglenne a fogyásra.

Fázni jó dolog. 

A hideg beköszöntével, figyelembe kell vennünk azt is, hogy bizony több kalóriát égetünk el. A fázás, a didergés az agynak jelet küld, hogy „vigyázz, mert veszélyben az életed! Vigyél be több kalóriát!” Ez nem evolúciós örökség, testünknek több energiára van ilyenkor szüksége, hogy testhőmérsékletünket megtartsa. Természetes, hogy jobban vágysz a laktató, energiát adó ételekre, viszont nem kell egyből a zsíros szalonnához nyúlni. Számtalan olyan zsiradék van, ami energiában biztosítja a szükséges szintet, de nem károsítja az egészséget. Ilyenek az olajas halak, az olajos magvak, az avokádó, az olívaolaj, a lenmagolaj, amit nyugodtan locsolhatsz a salátádra. Egyél több tojást, sárgájával együtt, mert tele van értékes vitaminokkal. A kolbászt, a szalonnát, a tarját és a vörös húsokat csak kis mértékben fogyaszd. Nem kell semmiről lemondanod, csak ügyelj a mértékre!

Télen jöhet minden, ami melegít, de mértékkel! 

A cikk Mariëtte Boon és Liesbeth van Rossum Mindent a testzsírokról - Tények és tévhitek étkezésről, zsírégetésről, hízást okozó rejtett faktorokról című könyve alapján készült. Ha többet akarsz megtudni a zsírégetésről, akkor érdemes beszerezned. » Irány a könyvesbolt!

Ha fogyni szeretnél, akkor kérd a 4 hetes diétás étrendemet!

Olvasd el ezt is!  » Hogyan egyél egészségesen a karácsonyi időszakban?

 

Szerző: Földi Rita

fotók: Pixabay


Rita Fitnesz Receptjei - Hírlevél

Fitnesz receptek és életmódtippek, hogy ne maradj le semmiről! (Nyugi, nem tömöm tele a postaládádat, havonta maximum 2 hírlevelet küldök.)

Név *:
e-mail cím *:

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező!

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Szólj hozzá elsőként!